In gesprek met MisterDesign

MisterDesign werd 7 jaar geleden midden in de crisis opgericht, maar dat is volgens de eigenaren Marco van Rosmalen en René Nielen geen probleem. “Crises zijn niet per definitie erg. Sterker nog, ze kunnen goed zijn omdat ze zorgen voor innovativiteit en kwaliteit. Degenen die sterk zijn of zich aan kunnen passen gaan door.” Inmiddels heeft MisterDesign al meer dan 50.000 klanten mogen verwelkomen.

MisterDesign winkels

MisterDesign heeft weliswaar een webwinkel met een groot assortiment, maar is meer dan dat alleen. “We willen geen dozenschuiver zijn, we brengen graag een verhaal; beleving. Dat laatste doen wij, achter elk artikel zit een verhaal. Die verhalen vertellen we graag aan onze klanten. Daarnaast merken we dat consumenten niet gemakkelijk hun nieuwe bank online gaan bestellen. Een bank wil je toch graag ervaren en uitproberen. Wij nodigen mensen uit om hier sfeer te komen proeven en dan geven wij alle informatie die ze wensen”, legt Marco uit. In de Hinthamerstraat in Den Bosch bevinden zich de twee winkels van MisterDesign, recht tegenover elkaar. Elke winkel heeft zijn geheel eigen beleving. Het ene is strak ingericht met felle kleuren, afgewisseld met zwart en wit. Er staat bijvoorbeeld een kanariegele bank van Gelderland bij een feloranje Orange Slice fauteuil van Artifort. De winkel ertegenover is een wereld van verschil. Deze is ingericht met warme kleuren en natuurlijke materialen, met muren van uitgehakt baksteen. Dat was wel anders toen ze er in kwamen. “Het was echt een enorme uitdaging. Lagen stuckwerk over elkaar, verzakte plafonds, kapotte ornamenten en overal hingen balken”, vertelt Marco. Na een half jaar hard werken, zijn de karakteristieke eigenschappen van het pand geheel in oude staat hersteld. De meeste mensen kennen het niet meer terug. De reacties van bezoekers zijn lovend. “Mensen zijn verrast dat er zo’n mooi pand achter schuil ging. We zijn nu bezig met de finishing touch. Onder in de zaak komt bijvoorbeeld een lichtstudio die nu zo goed als klaar is. Komend jaar ondergaat ook het andere pand weer een metamorfose. Het is goed om onszelf te blijven ontwikkelen”, zegt hij. ”Trends op interieurgebied volgen elkaar steeds sneller op.”

Beleving voorop

Een belangrijk speerpunt voor MisterDesign is het overbrengen van hun hartstocht en passie voor interieur en design in het bijzonder. Dit blijkt ook uit het feit dat zij twee keer een magazine uit hebben gebracht dat met bladen als ElleDecoration en Eigen Huis & Interieur werd geleverd. René: “Je moet dit magazine niet zien als zomaar een commercieel boek. Het gaat om het overdragen van de beleving. Je moet erdoor geïnspireerd raken. We doen alles voor het magazine in huis, van styling en fotografie tot de teksten. Natuurlijk hebben merken zelf ook mooie productfoto’s, maar we geven er graag onze eigen creatieve draai aan. Wij maken sfeerbeelden in Nederlandse huiskamers waarbij we gebruik maken van verschillende merken.” MisterDesign verkoopt zo’n 120 labels, keuze genoeg. Misschien iets te veel? Geen nood, om klanten optimaal van dienst te kunnen zijn heeft de winkel 5 professionele interieuradviseurs in dienst. De consument kan door hen, geheel gratis, en vrijblijvend een vakkundig interieuradvies laten opstellen en daarbij kiezen uit premium designmerken als bijvoorbeeld Vitra, Artifort, MDF Italia, Pastoe, Hay, Muuto, Tom Dixon en Carl Hansen & Son. Ook worden er regelmatig events georganiseerd waarbij bekende designers hun ontwerpen komen toelichten of zoals binnenkort wanneer Benny the weaver van Carl Hansen een masterclass Wishbone vlechten komt geven waarbij mensen ook even aan het vakwerk mogen deelnemen.

Ruijch Label

In 2011 startte MisterDesign bovendien een eigen label: Ruijch. Voor zijn collectie werkte het merk samen met onder andere het bekende ontwerpersduo Kranen|Gille. “We maken mooie retro tafels en kasten, maar dan in een modern jasje. Ruijch gebruikt veel wit en licht hout. Het is een puur en minimalistisch merk met Scandinavische invloeden. Binnenkort komt ook de eerste collectie zitmeubelen uit”, vertelt Marco.

Gratis levering

Soms heeft René wel eens het idee dat de branche toe is aan een flinke opfrissing. MisterDesign is wars van het elitaire imago waarmee de designbranche af en toe geassocieerd wordt. “Vreemd dat er nog steeds ondernemers zijn die niet begrijpen dat de winkelier in dienst van de klant is en niet andersom.” Om die reden ziet hij er persoonlijk op toe dat al de meubels gratis bezorgd en op en top geïnstalleerd worden bij de klant. De gehele week rijden er bezorgers door heel Nederland en België om de producten af te leveren. Als een product op voorraad is, heb je het de volgende dag, of uiterlijk binnen een week in je huis staan. “En als de meubelen eenmaal staan, nemen we alle verpakkingsmateriaal ook weer mee naar huis. De klant moet direct kunnen genieten, zonder al te veel moeite”, zegt hij trots.

Marathon

René en Marco hebben altijd al in de meubelbranche gewerkt. “Als je eenmaal met het interieurvirus wordt besmet, kom je er nooit meer vanaf”, lachen ze. "Het is een prachtige branche met volop mogelijkheden." In eerste instantie bestond het team uit maar 2 personen, maar de zaken gingen zo goed dat het team na een half jaar al verdubbeld was. De winkel bleef groeien en er dienden zich steeds mooiere merken aan. Ook in Den Bosch was er behoefte aan meer ruimte en er werd een tweede pand bemachtigd. Inmiddels bestaat het team uit 25 personen en blijft MisterDesign groeien. Marco: “We rennen een hele mooie race, maar het is wel een marathon en geen sprint. Het is ontzettend mooi en vol uitdaging en eigenlijk hoeven we voorlopig ook nog niet te finishen.”

Over MisterDesign



Over MisterDesign



Over MisterDesign



Over MisterDesign



Over MisterDesign



Over MisterDesign