U heeft geen producten in uw winkelwagen.
Gepubliceerd op 2016-02-04 10:32:45 Als ik denk aan ‘design’ dan denk ik naast mooie en spannende vormen (en tijdloze ontwerpen) ook aan materialen met vaak een luxe uitstraling. Warme materialen zoals hout, leer of vilt of juist iets stoers zoals metaal of marmer. Plastic is ongeveer het laatste wat in me opkomt. Het heeft voor mij een goedkoop en soms tijdelijk karakter. En toch is plastic of kunststof het belangrijkste materiaal dat een van de grootste vertegenwoordigers van Italiaans design gebruikt: Kartell. Het Italiaanse label Kartell is in 1949 opgericht door Giulio Castelli (scheikundig ingenieur met een voorliefde voor kunststoffen) en zijn vrouw Anna Castelli Ferrieri (artchitect en ontwerper). In eerste instantie richtte Kartell zich op het maken van kunststof auto-onderdelen, maar al snel daarna begonnen ze met het maken van huishoudelijke artikelen van polyethyleen. In 1970 ontwierp Anna Castelli Ferrieri de beroemde stapelbare kastjes Componibili van spuitgegoten ABS (de kunststof die we allemaal kennen van de legoblokjes). Tot op de dag van vandaag zie je deze kastjes in veel verschillende interieurs terugkomen. Dit was het begin van een nieuw tijdperk voor Kartell waarin de focus kwam te liggen op het ontwerpen en produceren van meubels en verlichting. In deze periode startten zij ook de eerste samenwerkingen met bekende ontwerpers zoals Ettore Sottsass. Ze maken hiermee ook de weg vrij voor andere design labels om te experimenteren met kunststof en eigenlijk is kunststof als materiaal nu niet weer weg te denken uit veel collecties van hedendaagse design labels zoals HAY, Muuto en Normann Copenhagen. Het materiaal heeft natuurlijk ook veel voordelen; makkelijk schoon te maken, zowel binnen als buiten te gebruiken (weerbestendig) en licht van gewicht! In de jaren negentig gaat Kartell nieuwe en langdurige samenwerkingen aan met wederom een aantal ontwerpers die international erg populair zijn zoals bijvoorbeeld de Israëlische ontwerper Ron Arad en de Franse ontwerper Philippe Stark. Ron Arad is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de opvallende Bookworm boekenplank (1994). Ook Philippe Starck heeft in de periode 1988 tot nu producten ontworpen voor Kartell. De wens om duurzame kunststof meubels te ontwerpen bleek een goed uitgangspunt voor een fantastische samenwerking en leverde tot nu toe meer dan 60(!) producten op. Op zijn beurt hebben deze producten ook bijgedragen aan de groeiende populariteit van Starck als ontwerper en behoort hij nu tot een van de bekendste en invloedrijkste ontwerpers van deze tijd. Zijn ontwerpen vind je nu op heel veel plekken terug, gewoon bij mensen thuis maar ook vaak in openbare gelegenheden als hotels of restaurants. Tot de meest bekende ontwerpen van Starck voor Kartell behoren zeker de Masters stoel, de Bubble Club sofa of stoel (2000) (verwijzing naar de ouderwetse bank van je oma) en de Louis Ghost stoel (2002) misschien wel de meest bekende ontwerpen. De Louis Ghost stoel verwijst natuurlijk naar de klassieke Louis XV stoel, maar dan in een post-moderne uitvoering. Voor de Masters stoel heeft Starck zich laten inspireren door DE 3 grote meesters op het gebied van design stoelen: Plastic Side Chair van Charles en Ray Eames (hier kan je alles over lezen in mijn eerste blog), de Butterfly Chair van Arne Jacobsen en de Tulip Chair van Eero Saarinen. De silhouetten van deze stoelen zie je terug in de rugleuning. Op de laatste Maison & Object beurs in Parijs en IMM 2016 in Keulen (beide januari 2016) heeft Kartell een nieuwe collectie van accessoires ontworpen door Ferruccio Laviani gelanceerd onder het motto “Kartell goes Sottsass. A Tribute to Memphis”. Laviani is een Italiaanse architect en ontwerper die vaker voor Kartell werkt, je kent ongetwijfeld de Bourgie tafellamp of de bekende FL/Y hanglamp, beide van zijn hand. Op dit moment is Kartell een van de belangrijkste vertegenwoordigers van Italiaans Design wereldwijd en onder andere door het materiaalgebruik zijn eigenlijk alle ontwerpen duidelijk herkenbaar. Kartel heeft mijn kijk op het gebruik van kunststof in design meubelen in ieder geval helemaal veranderd; ik zie de voordelen voor de ontwerpers (vrijheid in vorm, eigenschappen en kleur) EN de gebruikers (duurzaam en licht).
"Plastic Fantastic" Kartell
Kartell blijft innoveren en experimenteren met nieuwe technologie en processen voor het gebruik van verschillende kunststoffen; de kunststoffen worden transparanter, flexibeler, beter bestand tegen weersinvloeden, zachter, etc etc. Waar producten van kunststof eerst vaak alleen een praktisch en functioneel karakter hebben, is het Kartell gelukt om van plastic producten een luxe product te maken!