Knoll: 80 jaar design

Gepubliceerd op 2018-12-19 10:44:46

Op de valreep van 2018 besteden we aandacht aan de 80-jarige verjaardag van Knoll. We kijken terug op de rijke geschiedenis van het bedrijf. Een geschiedenis gekenmerkt door designpioniers, innovatieve productietechnieken en bovenal een moderne visie. En terwijl een start in tijd van oorlog niet gemakkelijk moet zijn geweest, hebben twee personen – Hans Knoll en Florence Knoll – het bedrijf gebracht waar het nu al jaren is; aan de top van de designwereld. We blikken terug op de belangrijkste, vormende jaren van het merk.

EEN MEUBELBEDRIJF BEGINNEN IN DE OORLOG

Samen met zijn broer Robert werkt de Duitse Hans begin jaren ‘30 in het meubelbedrijf van zijn vader, Walter Knoll, een van de meest vooraanstaande meubelmakers van het vooroorlogse Duitsland. Hans vertrekt naar Amerika om de meubels daar te importeren, maar de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog zorgt ervoor dat het verschepen van de meubels onmogelijk wordt. Hans bedacht daarom dat hij met zijn nieuw op te zetten bedrijf geen importeur ging worden, maar een fabrikant. Hij zocht contact met designers die in dienst van hem wilden werken en in 1938 is de Hans G. Knoll Furniture Company een feit.

Hans Knoll

In de allereerste catalogus staan vooral de designs van de Deen Jens Risom centraal. Door het gebrek aan pure materialen moest Risom creatief zijn. De houten frames van zijn stoelen maakt hij van sloophout en het nylon dat hij gebruikt voor de elastische banden haalt hij bij parachutefabrieken vandaan. Hans had moeite om de meubelen in productie te krijgen aangezien alle grote fabrieken in dienst stonden voor de oorlog. Uiteindelijk vond hij een aantal kleine werkplaatsen – te min voor oorlog gerelateerde productie - waar de eerste meubels werden geproduceerd. In 1941 volgt de eerste fabriek in East Greenville, Pennsylvania.

Knoll Fabriek Pennsylvania

FLORENCE SCHUST & THE CRANBROOK ACADEMY OF ARTS

We spoelen weer even terug in de tijd, naar 1932, waar de 14-jarige wees Florence lessen volgt aan de Kingswood School for Girls op de Cranbrook campus, waar haar vroege liefde voor architectuur gevoed wordt. Aan haar leraar kunst vertrouwt ze toe dat haar grootste wens is een huis te ontwerpen. Ze wordt in contact gebracht met de Finse architect Eliel Saarinen, ontwerper en directeur van de campus, en bouwt een goede band op met de gehele familie Saarinen, in het bijzonder met Eero, zoon van Eliel. In 1934 gaat Florence studeren aan de Cranbrook Academy of Arts, waar ze zich onder toekomstig grote designers bevindt: Eero Saarinen, Charles Eames en Harry Bertoia. In de jaren daarna gaat ze in de leer bij Marcel Breuer, Walter Gropius en Mies van der Rohe, van wie laatstgenoemde misschien wel de meeste invloed had op haar uiteindelijke werk.

Florence Schust Knoll

In 1941 verhuist Florence Schust naar New York, waar ze in contact komt met Hans Knoll, die haar vraagt voor zijn bedrijf te komen werken. Als Risom in 1943 in dienst gaat in het leger krijgt Schust een fulltime aanstelling. De jonge Hans werd met zijn charismatische voorkomen en een uitstekende neus voor zaken perfect aangevuld door de creatieve Florence, die haar stempel drukte op Knoll’s uiterlijk en een team aan top designers bij elkaar verzamelde. Niet alleen op professioneel vlak hadden de twee een match. In 1946 trouwt het paar en veranderen ze de naam van het bedrijf naar Knoll Associates.

Hans & Florence Knoll

DE PLANNING UNIT EN HET AMERIKAANSE KANTOOR

In 1946 richt Florence de Planning Unit op, waarin een vast team werkt aan het inrichten van grote bedrijfspanden. Zeker na de oorlog was er behoefte aan een nieuwe, moderne visie. Als hoofd van de planning unit zat Florence helemaal op haar plek. Ze zag zichzelf meer als een ‘creator’ dan als een ‘decorator’ en voorzag complete panden van een metamorfose, aangepast aan de werkwijze van het bedrijf. Vooraanstaande Amerikaanse bedrijfspanden werden ingericht met de meubelen van Knoll, die zich dan ook steeds meer ging richten op het ontwerpen van kantoormeubelen. Hoewel Florence zichzelf niet omschrijft als meubelontwerper, was ze dat wel degelijk. Als er een meubel miste in haar plan waar ze geen goed alternatief voor vond, ontwierp ze het meubel zelf.

The planning unit

GRAPHICS – HERBERT MATTER

Florence en Hans ontmoeten Herbert Matter wanneer hij werkzaam is als fotograaf in het kantoor van Charles en Ray Eames. Ze zien in hem de ideale persoon om de visuele uitstraling van Knoll naar een hoger niveau te tillen. Maar liefst 20 jaar lang – van 1946 tot 1966 – is hij verantwoordelijk voor fotografie, advertenties, de catalogi en het logo van Knoll. In deze vormende jaren voor het bedrijf is hij een belangrijk onderdeel geweest voor de uitstraling van het merk. Zo werd de beroemde advertentie met de schoorsteenveger in de Womb Chair maar liefst 13 jaar lang afgebeeld in de New Yorker.
Herbert Matter

ICONISCHE DESIGNS

Hoewel de focus steeds meer komt te liggen op kantoorinrichting, slaan veel ontwerpen ook aan voor de huiselijke sector. Florence haalt met haar inmiddels behoorlijke kenniskring namelijk een aantal grote namen in huis, met ontwerpen die te boek komen te staan als gamechangers binnen de designwereld. We hebben het over designs als de Pedestal collectie van Eero Saarinen, de Barcelona Chair van Mies van der Rohe en de Bertoia collectie van Harry Bertoia.

PEDESTAL COLLECTIE EERO SAARINEN

Saarinen liet het idee om een collectie stoelen en tafels met één poot te maken al eens vallen bij Hans in 1954, maar pas in 1961 werd de collectie onder supervisie van Florence bij Knoll uitgebracht. De zogenoemde Tulip Chairs en de Saarinen Tafel zijn nog altijd populair en in productie.

Eero Saarinen - Tulip Collection

BARCELONA COLLECTIE MIES VAN DER ROHE

Florence’s mentor en vriend, Mies van der Rohe, geeft Knoll in 1948 het exclusieve recht de Barcelona collectie uit te geven. De collectie bestaat dan al een tijd, sinds deze in 1929 werd tentoongesteld op het Duitse Paviljoen voor de wereldtentoonstelling in Barcelona, maar in de jaren die volgen groeit vooral de Barcelona Chair uit tot een icoon.

Mies van der Rohe - Barcelona

BERTOIA COLLECTIE HARRY BERTOIA

Het was op aanraden van Herbert Matter dat Hans en Florence besloten om Harry Bertoia binnen te halen. Ze zochten hem op in Californië en overtuigden hem bij Knoll te experimenteren. Daar hoefde niet eens een design uit te volgen, als hij het maar zou laten zien zodra hij tot iets (unieks) kwam. Harry ging akkoord en na twee jaar van creëren en proberen was daar de Bertoia collectie, gemaakt van gelast draadstaal.

Harry Bertoia - Bertoia Collectie

EEN NIEUW TIJDPERK

Begin jaren ’50 lijkt er geen vuiltje aan de lucht en zou waarschijnlijk niemand hebben gedacht dat het bedrijf 10 jaar later in andere handen is. In 1955 overlijdt Hans in een tragisch auto ongeluk op Cuba. Florence neemt direct de leiding van het bedrijf over. Terwijl Knoll steeds harder groeit en ook in Europa voet aan land zet, vindt Florence het zakelijke aspect steeds ingewikkelder worden en het heeft bovendien ook niet haar interesse. Daarom besluit ze in 1959 om het bedrijf te verkopen. Ze hertrouwt en gaat in 1965, na ruim 20 jaar trouwe dienst, met pensioen.

In de jaren daarna worden nog meerdere beroemde designs uitgebracht zoals de Platner collectie, en krijgt Knoll toegang tot de Marcel Breuer collectie, waaronder de Wassily Chair zich bevindt. Florence blijft altijd verbonden aan Knoll en komt nog regelmatig terug om te assisteren bij projecten. De modernistische visie staat nog altijd centraal bij het Knoll van nu. Bijna alle klassiekers van toen zijn nog in collectie en daaraan worden regelmatig nieuwe designs toegevoegd. Wellicht de klassiekers van de toekomst..

Knoll DesignsVan links naar rechts en van boven naar beneden: 1966 Lounge Chairs en Petal Salontafel, Washington Skeleton Chair, Pilot Chair, Womb Chair, Platner Armchair, Conference Chairs en Saarinen Tafel, Wassily Chair.

Op de Washington Skeleton Chair na zijn alle bovengetoonde designs in onze winkel te bewonderen. Kom eens langs!


Laat je reactie achter

* Verplichte velden